Leírás és Paraméterek
plusz, plusz…
Népfőiskola – mi is az tulajdonképpen? Jelenleg 82 különböző népfőiskola található Norvégiában. Mindegyik bentlakásos. Közülük 33 keresztény értékrenden alapszik, a többi pedig szabadelvű. Az iskolák 711 különböző szakirányt kínálnak, a sporttól és a szabadban végzett aktivitásoktól, ill. a természetben való éléstől a zenén és művészeti szakokon keresztül a média és kommunikáció, nyelvek és kultúra, valamint a különböző fogyatékossággal élők számára elérhetővé tett szakokig mindenfélét. Ezekben az iskolákban nincs osztályzás, de az alkalmazottak minden egyes diáknak folyamatosan adnak visszajelzést arról, hogy hogyan értékelik a befektetett munkáját és igyekezetét.
A népfőiskola gondolata N. F. S. Grundtvig dán lelkésztől (költő és filozófus) származik, aki 1844-ben el is indította az első évfolyamát. Ez az iskolafajta idővel igen népszerűvé vált. A vizsgák és az előírt tananyag mellőzésének az volt a célja, hogy a diákoknak legyen idejük és lehetőségük magának az életnek a kipróbálására, megismerésére. A népfőiskola így a „magolós”, ún. latin iskola ellensúlyozására szolgált. Mindenki iskolája kellett hogy legyen, olyan, ahol az öröm, az éneklés és az emberi élet iránti lelkesedés állt a középpontban (ld. a népfőiskolák honlapját).
Hogy mit jelentettek annak idején a népfőiskolák, és mit jelentenek ma, bizonyára különbözik – de talán nem is változtak olyan sokat?
Bjørg Herberg Gloppen
2019, Hamar, Norvégia
Megjelenés éve | 2019 |
ISBN-szám | 978 963 263 888 1 |
Terjedelem | 192 oldal |
Illusztrálta | Trencsényi Diána |
Mézesmadzag